برش لیزری، تراش لیزری و حک لیزری

برش لیزری، تراش لیزری و حک لیزری

برش لیزری، تراش لیزری و حک لیزری از جمله خدمات مجموعه رسانه هنر آریا هستند که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارند. شما می‌توانید بسته به نیازتان از این خدمات بهره بگیرید چراکه در عین ظرافت بخشی می‌تواند سرعت کارتان را بالاتر ببرد.

حک، تراش و برش لیزری امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاربرد بسیار زیادی در صنعت پیدا کرده است. برش لیزری به فرآیندی گفته می‌شود که در آن اجسام و قطعات نظیر چوب و انواع فلزات برش داده می‌شود. در این فرآیند طرح مد نظر مشتری بر روی سیستم دستگاه حک و برش بارگزاری می‌شود و سپس دستگاه با استفاده از نازل خود شروع به برش می‌کند و طبق دستوری که به آن داده شده حک، تراش و برش لیزری را آغاز می‌نماید. برش لیزری که بیشتر در صنایع از آن استفاده می‌شود از با کیفیت ترین برش‌ها به حساب می‌آید و به دلیل کیفیت درجه یک آن بالاترین استفاده را در بین برش‌ها به خود اختصاص داده است. همچنین به غیر از کیفیت عالی برش لیزری از دیگر مزیت آن می‌توان به سرعت بسیار بالا در کنار کیفیت آن نام برد. سرعت برش این دستگاه‌ها بسیار بالاتر از سایر دستگاه‌ها می‌باشد به طوری که نه تنها از کیفیت آن کم نمی‌شود بلکه کیفیتی دو چندان نسبت به دیگر دستگاه‌ها دارد.

در واقع برش لیزر برای برش و حکاکی بر روی ورقه‌های مسطح ساخته شده است که یک برش تمیز و اصولی را به صورت دائمی و ماندگار ایجاد می‌‎کند. همان طور که گفته شد از برش لیزری برای برش و حکاکی بر روی کاغذ، استیل، فلزات و فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود.

اما ممکن است در رابطه با چیستی و کاربرد این خدمات سوالاتی داشته باشید. ما تلاش کرده‌ایم در این مطلب ابهامات شما را برطرف نماییم. پس با ما همراه باشید.

برش لیزری و تراش لیزری

برش لیزری (Laser Cutting)یک فناوری نسبتا جدیدی است که در آن با استفاده از لیزر اجسام غیر فلزی و فلزی برش داده می‌شوند. این فناوری در صنایع گوناگون از جمله ساخت تندیس، ماکت، دکوراسیون، ساخت جعبه، مصنوعات چوبی و … کاربرد دارد.

شاید برای شما هم جالب باشد اجسامی که با این روش برش می‌خورند دچار خمش یا تاب خوردگی نمی‌شوند زیرا ناحیه‌ای که تحت لیزر قرار می‌گیرد بسیار کوچک است. شایان ذکر است که دستگاه نمی‌تواند قطعاتی که ضخیم‌تر از ضخامت برش دستگاه‌های پلاسما هستند را برش دهد اما قطعاتی که دارای قطر معقولی هستند را با سرعت و ظرافتی مثال زدنی برش می‌دهد.

این دستگاه‌ها می‌توانند انواع مختلفی از لیزر اعم از لیزر جامد، لیزر رادیو اکتیو، لیزر گازی، لیزر شیمیایی را ایجاد نمایند.
هر کدام از دستگاه‌های لیزری نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختص به خود را دارند که اپراتور قبل از کار باید نسبت به آن‌ها تسلط کافی داشته باشد. کارشناسان رسانه هنر آریا از دانش و مهارت لازم در این زمینه برخوردار هستند.

نحوه کار دستگاه برش لیزر

مراحل زیر طرز کار دستگاه برش لیزر را بیان می‌کنند:

۱- نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که ابتدا به امر قطعات و اجسامی که باید برش بخورند توسط نرم‌افزارهای نقشه کشی مانند Auto CAD، Corel Draw، Adobe Illustrator و ابزارهای خطی طراحی می‌شوند تا محل عبور نور لیزر مشخص شود.

۲- سرعت و دقت دستگاه با توجه به جنس اجسام تنظیم می‌شود تا حداکثر کارایی و کیفیت حاصل شود.

۳- بعد از بارگذاری فایل در دستگاه، اشعات لیزر توسط لوله‌های مخصوص به لنز فوکوس دستگاه منتقل می‌شوند تا قدرت برش قطعات را پیدا کنند.

۴- خرده‌های قطعات برش خورده تصعید می‌شوند یا به حالت براده و مواد اضافی برجای می‌مانند. در این هنگام گازی که همراه لیزر از سر نازل خارج می‌شود این خرده قطعات را پاکسازی و دورتا دور کار را تمیز و صیقلی می‌کند.

لازم به ذکر است که بسته به ضخامت مواد از گازهای مختلفی مانند اکسیژن، نیتروژن یا … استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از برش و تراش لیزری

استفاده از دستگاه برش و تراش لیزری مزایای زیر را به همراه دارد:

۱- دقت برش تا حد یک میلی‌متر هم می‌رسد و این دقت و ظرافت انجام کار توسط دستگاه را می‌رساند.

۲- هر گونه طرح و نقش دلخواه مشتری را می‌توان با این دستگاه پیاده سازی کرد.

۳- سطح ایجاد شده صاف است و دچار چین خوردگی یا تاب برداشتگی نیست.

۴- برش لیزری موجب سوختن قطعه نمی‌شود.

۵- با این روش ضایعات کمی تولید می‌شود.

۶- با این دستگاه امکان ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز تا حد یک میلیمتر هم میسر است.

کاربرد برش لیزری در صنایع مختلف

استفاده از دستگاه تراش و برش لیزری در صنایع گوناگونی کاربرد دارد از قبیل:

  • صنعت تبلیغات (تابلوهای چلنیوم، تندیس های تبلیغاتی، استندهای فروشگاهی و نمایشگاهی و …)
  • صنعت چرم (برای تولید کیف و کفش چرمی، نمدی و پارچه‌ای و …)
  • هدایای تبلیغاتی
  • معرق کاری و تراشکاری
  • برش کاغذ و مقوا (کاتالوگ‌ها، کارت عروسی، کارت ویزیت و …)
  • صنعت برق (برای سوراخکاری، ساخت بردهای الکترونیکی و …)
  • صنایع چوبی (ساخت جعبه‌های چوبی، تندیس های چوبی، تابلوهای چوبی و …)
  • صنعت بسته بندی
  • جوشکاری

حک لیزری چیست؟

حک یا حکاکی لیزری (Laser engraving)به معنای ایجاد طرح یا نقوش مورد نظر بر روی سطوح فلزی و غیر فلزی با کمک اشعه لیزر است. برخی حکاکی لیزری را مارکینگ لیزری می‌نامند.

با تابش کنترل شده و هدایت شده اشعه‌های لیزر بر روی متریال‌های مختلف، امکان حک عکس، متن و طرح دلخواه میسر می‌شود. در واقع طرح به دستگاه ارسال می‌شود و متریال زیر دستگاه سوزانده می-شود؛ بدین ترتیب نقش مورد نظر بر روی آن حک می‌شود.
شما می‌توانید از سرعت، کیفیت و دقت دستگاه حک لیزری استفاده کنید و طرح مورد نظرتان را بر روی هر جسمی پیاده کنید.

حکاکی لیزری چه مزایایی به همراه دارد؟

از مزایای حک لیزری می‌توان موارد زیر را برشمرد:

این روش به نسبت سایر روش‌های حکاکی از ظرافت بیشتری برخوردار است.
بدون نیاز به الگو می‌توان طرح مشتری را در ابعاد و اندازه‌های متفاوت اجرا کرد.
حکاکی با این روش ماندگار و دائمی است.
حکاکی با لیزر بر اثر خراشیدگی، تماس زیاد با دست و اجسام دیگر، تغییرات دما و … از بین نمی‌رود.
موارد حکاکی شده با این روش مانند نوشته‌ها اعداد، علائم و … را نمی‌توان تغییر داد یا جعل کرد.
در مدت زمان کوتاهی می‌تواند طرح‌های پیچیده را بر روی متریال مورد نظر پیاده کرد.
حکاکی بر روی اجسام کوچک بدون تغییر شکل امکان پذیر است.
روشی سریع، راحت و مقرون به صرفه است.
کیفیت حکاکی با این روش نسبت به روش‌های الکتروشیمیایی و پانتوگراف بهتر است.

کاربرد دستگاه حک لیزر

از دستگاه حکاکی لیزر می‌توان برای حک نمودن طرح، متن و نقوش مورد نظر بر روی شیشه، پلکسی، چوب، هدایای تبلیغاتی، انواع کاغذ و مقوا، مواد ماکت سازی، چوب بالسا، مولتی استایل، پارچه، نمد، چرم و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد.

رسانه هنر آریا پذیرنده سفارشات حک لیزری، برش لیزری و تراش لیزی شما

برای دریافت سفارش ابتدا باید فایل مورد نظرتان را ارسال نمایید. اگر طرحی در نظر ندارید کارشناسان ما می‌توانند در این امر به شما کمک کنند تا طرح زیبا و مورد پسندی را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که حجم کار بر زمانبندی تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال حکاکی بر روی جاسوئیچی کوچک ممکن است ۱ دقیقه زمان ببرد اما برای لوح تقدیر ۱۵ دقیقه به طول بیانجامد. در کل پس از ثبت سفارشات شما ما از نهایت پتانسیل خود استفاده می‌کنیم.

مجموعه رسانه هنر آریا بیش از ۳۰ سال در زمینه حک، برش و تراش لیزری سابقه درخشانی دارد و از شرکت‌های مطرح این حوزه به شمار می‌آید. ما برای سفارشات شما عزیزان از جدیدترین و مجهزترین دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم و اپراتورهای ما نسبت به کیفیت اجرا کارها حساس اند چرا که رضایت مشتریان برای ما مهم است.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره، استعلام قیمت یا ثبت سفارش می‌توانید به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید و از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره تماس‌های مندرج در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید