پرینتر سه بعدی و هرآنچه که باید بدانید

خدمات پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی یکی از ابداعات و نوآوری‌های جدید است که ساخت شیء فیزیکی را آسان می‌سازد. برخی از مدل‌های سه بعدی هستند که به طور دستی امکان ساخت آن‌ها میسر نیست بلکه فرآیند تهیه و ساخت آن‌ها دقت و ظرافت خاصی می‌طلبد. در این میان اهمیت پرینتر سه بعدی نمایان می‌شود. با کمک این وسیله می‌توان طرح‌های مورد نظر خود را پیاده سازی کرد.

این دستگاه انقلابی در طراحی و تولید اشیاء سه بعدی به پا کرده است و چیزی که همیشه دغدغه و نیاز طراحان بوده را برطرف کرده است.
در این مقاله از رسانه هنر آریا قصد داریم ابتدا به معرفی پرینتر سه بعدی بپردازیم و سپس کلیه اطلاعات لازم در رابطه با این سیستم را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. پس ما را همراهی نمایید.

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر یا چاپگر سه بعدی (3D Printer) دستگاهی است که قابلیت تبدیل یک فایل دیجیتالی طراحی شده توسط نرم افزار را به یک شیء سه بعدی فیزیکی دارد.

در فرآیند پرینت سه بعدی مواد به صورت کاملا کنترل شده با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا در نهایت به صورت لایه لایه به یکدیگر پیوند داده شوند. به بیان دیگر در پروسه تولید شیء با چاپگر سه بعدی متریال‌های خاص که به صورت مایع یا پودری هستند، در هر نقطه از مقطع عرضی مشخص شده توسط دستگاه متبلور می‌شوند و بدین گونه یک جسم سه بعدی ساخته می‌شود.

مواد اولیه پرینترهای سه بعدی

مواد اولیه پرینترهای سه بعدی با توجه به متریال أن‌ها متفاوت و متنوع هستند که مواد متنوعی برای آن‌ها به کار گرفته شده است. هر کدام از متریال استفاده شده در پرینترهای سه بعدی دارای ویژگی‌ها و خواص خاص خود هستند. به متریال‌های پرینتر سه بعدی فیلامنت نیز گفته می‌شود که در صنعت به فیلامنت مشهور هستند.

مهم ترین فیلامنت پرینتر سه بعدی فیلامنت PLA است. فیلامنت PLA پلاستیکی و برای چاپ بسیار راحت است. همچنین فیلامنت‌های با نام TPU خاصیت متریال لاستیکی دارند که قطعات چاپ شده را منطعف می‌کنند که انعطاف پذیری در آن‌ها باعث محبوبیت آن‌ها شده است. متریال دیگر با نام فیلامنت ABS نیز وجود دارد که استحکام بسیار بالایی دارد و قدرت مکانیکی نیز در آن‌ها وجود دارد. فیلامنت‌ها با نام‌های بسیاری وجود دارند که هر کدام با توجه به خاصیتی که دارند در صنعت مورد استفاده قرار می‌‎گیرند. شما باید با توجه به استفاده خود به صرفه‌ترین فیلامنت را انتخاب نمایید تا بازدهی درست را تجربه کنید.

انواع پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی انواع گوناگونی دارند که برخی از آن‌هاعبارتند از:

پرینتر سه بعدی FDM

پرینتر FDM یکی از رایج‌ترین پرینترهای سه بعدی است که با نام فیلامنت هم شناخته می‌شود. عملکرد این دستگاه بدین صورت است که ابتدا پلاستیک را ذوب می‌کند و سپس آن را شکل می‌دهد. محصول نهایی به صورت مدلی لایه لایه است. رزولوشن این دستگاه بین ۵۰ تا ۴۰۰ میکرومتر است.

پرینتر SLA

این پرینتر به صورت لایه‌ای مدل را می‌سازد و دارای مکانیزم پایین به بالا و بالا به پایین است. پرینتر SLA نور فرابنفش را به ماده رزین می‌تاباند تا محصول نهایی ساخته شود.

پرینتر DLP

پرینتر DLP سرعت و دقت عمل بالایی دارد. قطعات بکار رفته در این سیستم ساده است و همین موضوع هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن را کاهش داده است. از این نوع پرینتر در صنعت طلاسازی، پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

پرینتر DMLS

در این پرینتر پروسه ساخت شیء به صورت لایه‌ای است. مواد پودری به صورت لایه‌ای بر روی سطح قرار می‌گیرند و با تابش اشعه لیزر پخته می‌شوند و به هم می‌چسبند. بدین صورت لایه مورد نظر ساخته می‌شود.

پرینتر SLS

این پرینتر توانایی ساخت قطعه‌های خاص را ندارد اما سرعت عمل آن بالا است. پرینترSLS ذرات پلیمر را ذوب می‌کند و موجب چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

نحوه تولید قطعه با پرینتر سه بعدی

به طور کلی ساخت قطعه توسط چاپگر سه بعدی به صورت لایه لایه انجام می‌شود.

ابتدا به امر مدل توسط نرم افزارهای کامپیوتری طراحی می‌شود و سپس فایل دیجیتالی آن به فرمت STL تبدیل می‌شود تا نرم‌افزارهای برش دهنده که اصطلاحا اسلایسر نام دارند، بتوانند آن را بخوانند.

در مرحله بعد نرم‌افزارهای اسلایسر فایل STL را نسبت به مدل مورد نظر به لایه‌های دو بعدی تقسیم بندی می‌کنند تا چاپگر 3D با قرار دادن این لایه‌ها بر روی هم بتواند محصول نهایی را تولید کند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در حوزه های مختلف

این دستگاه پیشرفته انقلابی در حوزه تولید به پا کرده است و در عرصه‌های گوناگون کاربرد دارد. در ادامه برخی از کاربردهای پرینتر سه بعدی را شرح می‌دهیم.

پرینتر سه بعدی در پزشکی

با کمک پرینتر سه بعدی می‌توان مدلی از آناتومی بدن انسان را تولید و در آموزش‌های پزشکی از آن استفاده کرد. همچنین استفاده از آزمایشگاه‌های پرینت سه بعدی در مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌ها بیش از پیش شده است. با کمک این آزمایشگاه‌ها جراحان می‌توانند ابتدا دستورالعمل‌های لازم در جراحی را بر روی مدل پیاده کنند و سپس با دقت و کنترل بیشتری بیماران را جراحی کنند. این امر سرعت جراحی را بالا و زمان انجام کار را کاهش می‌دهد.
علاوه بر موارد فوق می‌توان به کمک پرینترهای سه بعدی پروتز اختصاصی و نیز ایمپلنت برای نواحی استخوانی بدن تولید کرد.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

پرینتر 3D نقش مهمی در روند درمان بیماری‌های دهان و دندان دارد. به‌عنوان مثال با استفاده از آن می‌توان براکت‌هایی برای مرتب سازی دندان ساخت. پس از اینکه اسکن دندان‌های بیمار انجام شد، این براکت‌ها در مدت زمان کوتاهی توسط پرینترهای 3D ساخته می‌شوند. حتی این فناوری در جراحی دهان و دندان نقش مهمی را ایفا می‌کند. با کمک پرینترهای 3D دندانپزشک می‌تواند از موقعیت و وضعیت دندانی که نیاز به جراحی یا درمان دارد مطلع شود.

استفاده از پرینتر سه بعدی چه مزایایی به همراه دارد؟

موارد زیر مزایای بهره‌گیری از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات را یادآور می‌شوند:

۱- هر طرحی (ساده یا پیچیده) را می‌توان با آن تولید کرد.

۲- سرعت عمل آن به نسبت سایر دستگاه‌های تولیدی بالا است زیرا انعطاف پذیری و سرعت اجرایی بالایی دارد.

۳- در صنایع بسیاری کاربرد دارد.

۴- می‌تواند هزینه‌های تولید و مواد اولیه را کاهش دهد.

۵- مصرف برق آن پایین است.

۶- برای کار با آن به نیروی انسانی زیادی نیاز نیست بلکه یک نفر می‌تواند با آن کار کند و پروژه را پیش ببرد.

۷- با کمک این دستگاه طراحان می‌توانند ابتدا تست و دموی طرح خود را اجرا کنند زیرا این روش نسبت به شیوه‌های دستی و سنتی از لحاظ زمانی و مالی مقرون به صرفه‌تر است و در صورت مثبت بودن نتیجه اقدام به تولید انبوه نمایند.

۸- دور ریز و هدر رفت مواد اولیه در این دستگاه کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند گامی در جهت حفظ محیط زیست باشد.

۱۰- برای مدل‌سازی سه بعدی با این دستگاه نیاز به وسایل و ابزارهای جانبی نیست و این امر منجر به کاهش هزینه‌ها و نیروی انسانی می‌شود.

۱۰- در مدت زمان کمتری می‌توان طرح‌های پیچیده و سفارشی را اجرا کرد.

سفارش خدمات پرینت سه بعدی در تهران

مجموعه رسانه هنر آریا با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه ارائه خدمات پرینت سه بعدی، به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در این حوزه شناخته می‌شود. ما با بکارگیری تیمی متخصص و تجهیزات روز دنیا همواره سعی می‌کنیم بهترین محصولات را به مشتریان‌مان عرضه کنیم.

جهت سفارش خدمات اسکن پرینتر سه بعدی، پرینت سه بعدی یا استعلام قیمت پرینت سه بعدی می‌توانید از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره‌های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید