ماکت سازی ساختمانی چیست؟

ماکت سازی ساختمانی چیست؟

ماکت سازی ساختمانی شیوه‌ای کارآمد جهت ارائه مدل سه بعدی از طراحی معماری داخلی و خارجی ساختمان است. با این کار تجسم مدل واقعی برای افراد بویژه کسانی که در حوزه معماری تخصصی ندارند راحت‌تر است. در واقع ساخت ماکت شرایطی را برای شما فراهم می‌کند تا حس کنید المان‌های گوناگون در واقعیت با هم ترکیب شده‌اند.

در این مطلب از رسانه هنر آریا قصد داریم به بررسی ماکت سازی ساختمانی بپردازیم. اگر به این حوزه علاقمه‌مند هستید پیشنهاد می‌شود تا این مقاله را از دست ندهید و تا پایان ما را همراهی نمایید.

ماکت چیست؟

ماکت (maquette)در واقع مدل سه بعدی کوچکی از سازه‌ی واقعی است. این سازه کوچک برای تفهیم و ارائه طرح و پروژه اصلی به کارفرما بکار می‌رود و غالبا با متریال و وسایل ساده ساخته می‌شود.

در گذشته ماکت سازان به صورت تماما دستی اقدام به ساخت ماکت می‌کردند اما امروزه از فناوری‌های کامپیوتری استفاده می‌شود تا کار به صورت دقیق‌تر و تمیزتر ساخته شود.

ماکت سازی ساختمانی با چه هدفی انجام می‌شود؟

ماکت‌های ساختمانی با اهداف گوناگونی ساخته می‌‌شوند:

۱- این سازه‌ها می‌توانند با هدف فروش یک پروژه ساخته شوند. به‌عنوان مثال یک ماکت می‌تواند در ارائه اطلاعاتی راجع به یک ملک (موقعیت، نمای ظاهری، معماری و …) مورد استفاده قرار بگیرد.

۲- یک ماکت ساختمانی می‌تواند به پیمانکاران کمک کند تا ایرادات و مشکلات موجود در پروژه را مطلع شوند و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. در نتیجه ساخت ماکت در مرحله طراحی ساختمان می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

۳- یک ماکت خوش ساخت کمک می‌کند تا هزینه‌های مالی پروژه تامین شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران از این طریق متوجه می‌شوند که در ازای هزینه‌های پرداختی چه چیزی عاید آنان می‌شود.

مشاهده بیشتر: انواع ماکت ها

انواع ماکت های ساختمانی

ماکت های ساختمانی در دو نوع داخلی (Interior) و خارجی (Exterior) وجود دارند که در ادامه به هر یک می‌پردازیم:

ماکت خارجی ساختمان

این مدل پرتعدادترین نوع ماکت است که در آن نشان دادن نمای خارجی ساختمان اهمیت زیادی دارد زیرا با استفاده از آن می‌توان ارتباط اجزای مختلف از زوایای گوناگون را مورد بررسی قرار داد.

در ماکت خارجی گاها المان‌های اطراف ساختمان مانند بناهای کناری یا فضای سبز اطراف به تصویر کشیده می‌شود. شایان ذکر است که ساخت ماکت خارجی ساختمان به معماران، مهندسان و متخصصان نقشه کشی کمک می‌کند تا بتوانند با هم همفکری کرده و به اجماع نظر برسند.

ماکت داخلی ساختمان

ماکت های داخلی ساختمان از انواع خارجی دقیق‌تر و پیچیده‌تر هستند زیرا جزئیات نمونه اصلی (مبلمان، دکوراسیون، و چیدمان وسایل و …) باید پیاده شوند.

طراحی و ساخت این مدل از ماکت‌ها توسط معماران داخلی انجام می‌شود. این نوع ماکت برای ارائه به مشتری ساخته می‌شود.

معمولا یکی از آیتم‌های آن را به صورت متحرک می‌سازند تا با برداشتن آن جزئیات داخلی ماکت قابل مشاهده باشد.

نحوه ساخت ماکت خارجی ساختمان

ماکت خارجی ساختمان به ترتیب مراحل زیر ساخته می‌شود:

۱- ابتدا باید پایه توپوگرافی (Topography) یا همان برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های سطح زمین ساخته شود.

۲- پس از انتخاب مواد مورد نیاز باید طرح کلی و تمام بخش‌های حجم دار روی برد کشید و سپس برش داد. در صورت نیاز می‌توان به حجم اصلی برآمدگی یا فرورفتگی اضافه نمود یا کم کرد.

۳- باید از هماهنگی دقیق ضخامت دیوارها با مقیاس مورد نظر اطمینان داشت. در و پنجره و سایر جزئیات را باید روی برد، به طور جداگانه برش داد و سپس به طرح اصلی متصل کرد.

۴- بعد از اتمام پلان باید روی عناصر دیگر نظیر جان پناه، نرده‌ها و سقف کار کرد.

۵- در مرحله آخر باید مدل را با استفاده از رنگ آمیزی یا بکار گیری متریال مناسب تکمیل نمود.

نحوه ساخت ماکت داخلی ساختمان

ساخت ماکت داخلی ساختمان به ترتیب مراحل زیر پیش می‌رود:

۱- در این نوع ماکت مراحل اول تا چهارم ساخت ماکت خارجی ساختمان تکرار می‌شود.

۲- پس از اینکه یک فضای سه بعدی ایجاد شد باید اجزای داخلی ماکت را کامل کرد یعنی با مبلمان یا وسایل‌های کوچک که از چوب تراشیده ساخته شده‌اند، ماکت داخلی را تجهیز کرد.

۳- جزئیات طرح مانند گیاهان قبل از چسباندن مبلمان باید اضافه شوند. لازم به ذکر است که از همان متریال باید در مقیاس کوچکتر استفاده شود مثلا شن و ماسه به جای سنگریزه.

۴- در صورت تمایل می‌توان با تامین سیم‌کشی و افزودن لامپ ماکت خود را حرفه‌ای‌تر جلوه داد.

در ماکت سازی ساختمانی از چه متریال و وسایلی استفاده می‌شود؟

از کاغذ سولفیت، مقوا، تخته‌های نئوپانی و مقوایی، چوب بالسا، ورقه‌های فوم، پلاستیک، ورقه‌های چوب پنبه‌ای و فلزات (مس و آلومینیوم) برای ماکت سازی ساختمانی استفاده می‌شود.

ساخت ماکت ساختمانی توسط رسانه هنر آریا

ساخت هر گونه ماکت نیازمند صبر، دقت و زمان است. مجموعه رسانه هنر آریا بیش از ۳۰ سال در زمینه ساخت انواع ماکت تجربه دارد.ما با تخصص خود سعی بر این داریم تا بهترین محصولات را به مشتریان خود ارائه نماییم.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفارش ماکت به صفحه ماکت‌ها مراجعه و نمونه کارهای ما را مشاهده کنید. جهت خرید ماکت، استعلام قیمت ساخت ماکت یا ثبت سفارش می‌توانید به صفحه ارتباط با ما مراجعه نمایید و از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره‌های موجود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید