مراحل ساخت ماکت

مراحل ساخت ماکت

ساخت ماکت راه مناسبی برای ارائه طراحی­ مراحل ساخت ماکت‌های معماری، داخلی و شهری به شمار می­‌رود. با ماکت می‌­توان عناصر مختلف در واقعیت را تصور کرد. این امر برای افرادی که در حوزه معماری سر رشته ندارند کار را راحت­‌تر می­‌کند. مراحل ساخت ماکت اهمیت ویژه­ای دارد که در صورت عدم رعایت آن ممکن است خطا و اشتباه پیش بیاید.

در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل ساخت ماکت به صورت گام‌­به­‌گام آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل ساخت ماکت چیست؟

گام به گام مراحل ساخت ماکت به شرح زیر است:

مرحله اول: ایده خود را آماده کنید

اولین گام برای شروع کار و ساخت ماکت آماده کردن ایده است. در وهله­‌ی اول شما باید بدانید که قصد ساختن چه چیزی را دارید و از کجا ایده بگیرید. شما می‌­توانید از محیط اطراف، اینترنت، تلویزیون و حتی خارج از دنیای اطراف ایده بگیرید. حتی ممکن است خودتان برای اولین بار چیزی را ابداع کنید و چند المان متفاوت در آن بکار ببرید. راحت­‌ترین کار برای یافتن ایده این است که چند مدل را انتخاب کنید و از بین آن­‌ها چند مورد را انتخاب کنید تا با گزینش جزئیات به ایده مورد نظرتان برسید.

مرحله دوم: آماده سازی مواد و وسایل مورد نیاز

در مرحله­‌ی بعد باید نسبت به آماده سازی ابزار و مواد ماکت سازی اقدام کرد در غیر این صورت کار دشوار می­‌شود. شما می‌­توانید وسایل مورد نیازتان را از فروشگاه­‌های اینترنتی یا مغازه­‌های هنری عرضه کننده این ابزار آلات تهیه نمایید.

به طور کلی لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت معماری عبارتند از:

  • وسایل اندازه گیری و خط کشی (خط کش، گونیا و …)
  • انواع قلم (مداد نوک تیز B6، راپید میکرون، ماژیک دوسر و ماژیک ضخیم)
  • وسایل برشکاری (انواع کاتر و قیچی)
  • صفحه برش
  • چسب (نواری، سیمانی، تفنگی و فوری)
  • مواد ورق‌ه­ای (ورق باریک فوم، ورق ضخیم فوم، طلق، ورق چوبی نازک و ورق چیپ)

مرحله سوم: مراقب وسایل خود باشید

بسیاری از وسایلی که در ساخت ماکت استفاده می­‌شود نظیر کاتر و چسب تفنگی می‌­توانند خطرناک باشند پس لازم است هنگام استفاده از آن­ها احتیاط کرده و ایمنی را رعایت کنید. جهت پیشگیری از رخداد اتفاقات ناگوار مکان وسایلی که آن­ها را کنار گذاشته­‌اید بدانید. بعد از کار با چسب تفنگی باید آن را از برق بیرون کشید، همچنین بعد از اتمام کار با کاتر باید آن را در کاور مخصوص خود قرار داد.

مرحله چهارم: مقیاس مد نظر خود را انتخاب کنید

قبل از شروع ماکت سازی باید ابعاد کار را داشته باشید. از این رو باید بر اساس فرمول­‌های معماری مقیاس مورد نظر را یافته و ابعاد واقعی را به آن مقیاس تبدیل کنید. هر چه مقیاس بزرگ­تر باشد زمان و هزینه بیشتری برای ساخت ماکت لازم است و هر چه ماکت کوچک­تر باشد نمایش جزئیات بنا و سایر المان‌­ها دشوارتر خواهد بود. معمولا ماکت‌­ها در مقیاس 1:150 تا 1:250 ساخته می‌­شوند اما این امر به مدلی که قصد ساختن آن را دارید بستگی دارد.

مرحله پنجم: ترسیم پلان کف و تعیین خطوط برش

در مرحله پنجم باید پلان کف مدل رسم و خطوط برش مشخص شود. اندازه­‌ی هر قطعه باید دقیق محاسبه شود. برای این کار باید از مقیاس تعیین شده استفاده کرد.

ضخامت، زوایا و ارتفاع  دیوارها باید محاسبه شوند. این کار چالش برانگیز است و تمرکز زیادی می­‌طلبد زیرا اصلی‌­ترین گام در ساخت ماکت محسوب می‌­شود. برای سهولت این کار می­توان تعداد قطعات را یادداشت کرده و قسمت­‌های بزرگ را به قسمت­‌های کوچکتر تقسیم کرد؛ همینطور می‌­توان از یک جدول برای یادداشت برداری کارها استفاده کرد. این اقدامات به ظاهر ساده در روند اجرای این مرحله بسیار کمک کننده است.

مرحله ششم: نوشتن ابعاد بر روی طراحی‌­هایتان

نوشتن ابعاد بر روی طراحی­‌ها شاید به ظاهر کاری ساده به نظر بیاید ولی سرعت کار را بالا می‌­برد؛ در غیر این صورت لازم است برای هر گام محاسبات انجام شود.

مرحله هفتم: برش قطعات و چسباندن آن­‌ها

اکنون می‌­توانید مواد ماکت را برش بزنید تا مدل مورد نظرتان ایجاد شود. استفاده از ابزارهای تیز کمک می­‌کند تا برشکاری راحت و ظریفی داشته باشید.

برای چسباندن قطعات به هم حتما از گونیا استفاده کنید تا دقیق و با زاویه 90 درجه به هم متصل شوند. برای پاک کردن چسب­‌هایی که از لبه قطعات بیرون ریخته­‌است از خط کش استفاده کنید. بعد از اینکه هر قطعه را ساختید آن را در پلان قرار داده تا از ابعاد آن اطمینان حاصل کنید. چک کردن گام­‌به­‌گام هر مرحله اهمیت زیادی دارد.

مرحله هشتم: ساخت سازه و قسمت­‌های داخلی مدل به صورت جداگانه

زمانی می­‌توانید تمام مدل را به هم بچسبانید که از دقیق بودن همه اجزا اطمینان داشته باشید در غیر این صورت اصلاح آن به مراتب سخت‌­تر خواهد بود.

مرحله نهم: افزودن رنگ و بافت به مدل

برای بخشیدن جلوه­ای چشم نواز به مدل می­‌توان از کاغذهای رنگی، مقواهای رنگی، صفحات چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد تا ماکت از حالت ساده و بی روح خارج شود و زیبایی بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی

ساخت ماکت به صبر، حوصله و زمان نیاز دارد و این کار باید با ظرافت انجام شود. اگر برای کار خود به یک ماکت نیاز دارید می‌­توانید این کار را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. شرکت رسانه هنر آریا با بیش از 30 سال تجربه سابقه درخشانی در زمینه ساخت انواع ماکت دارد. برای سفارش یا استعلام قیمت ماکت می­‌توانید با شماره­‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید