طراحی و ساخت ماکت

طراحی و ساخت ماکت

طراحی و ساخت ماکت کمک می‌کند نمایی سه بعدی از ایده خود داشته باشید. همچنین به افرادی که در حوزه معماری سر رشته ندارند کمک می‌کند تا ترکیب عناصر مختلف را در کنار یکدیگر ببینند و تصور واقعیت برایشان راحت‌تر باشد. ساخت ماکت یکی از مراحل طراحی معماری است که خلاقیت معمار را به تصویر می‌کشد.
اگر به حوزه‌ی ماکت و ماکت سازی علاقمند هستید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

معرفی ماکت

ماکت (Architectural modeling) در واقع یک مدل فیزیکی سه بعدی از آن چیزی است که قرار است در آینده ساخته شود و با استفاده از آن می‌توان منظور خود را به اطلاع متخصصان حوزه امر یا کارفرما و مشتری رساند. ساخت ماکت کمک می‌کند تا ایرادات، نقاط ضعف و قوت کار پیدا شود و پیش از صرف هزینه‌های کلان نواقص آن برطرف شود.

پس ساخت ماکت برای پروژه‌های بزرگ امری ضروری تلقی می‌شود. این مدل سه بعدی می‌تواند به منظور درک و تفهیم بهتر، مطالعات و بررسی، ارائه و نمایش، بازاریابی و فروش محصول، دریافت مجوز و یا جذب سرمایه گذار ساخته شود.

مشاهده بیشتر: نمونه ماکت ها

مراحل ساخت ماکت

ماکت سازی همانند ساخت هر چیز دیگری مراحلی دارد که باید به ترتیب پیش برود درغیر این صورت امکان بروز خطا وجود دارد. مراحل ساخت ماکت عبارتند از:

  1. ایده‌ای مشخص در نظر داشته باشید: شما می‌توانید از دنیای اطراف خود، اینترنت، کتاب‌ها، تلویزیون و … ایده بگیرید.
  2. وسایل مورد نیاز تهیه شود: برای سهولت طراحی و ساخت ماکت باید مواد و اقلام مورد نیازتان را تهیه نمایید.
  3. مقیاس مورد نظرتان را تعیین کنید: بر اساس فرمول‌های معماری باید مقیاس مورد نظرتان را انتخاب کنید تا تبدیل ابعاد بر حسب آن صورت بگیرد. لازم به ذکر است در مقیاس کوچک نمایش جزئیات دشوارتر است و در مقیاس بزرگ هزینه بیشتری باید پرداخته شود. پیشنهاد می‌کنیم ماکت خود را در بازه ی بین ۱:۱۵۰ الی ۱:۲۵۰ سفارش دهید.
  4. پلان کف و خطوط برش را رسم کنید: در این مرحله می‌بایست پلان کف و خطوط برش ترسیم گردند اما ابعاد قطعات باید دقیق بدست آورده شوند. بدین منظور می‌توان از مقیاسی که انتخاب کرده‌اید استفاده کرد. باید تمامی زوایا، ضخامت و ارتفاع دیوارها محاسبه شده و بر روی کاغذ رسم شوند. این مرحله بسیار چالش برانگیز است زیرا به تمرکز زیادی احتیاج دارد و قدم اصلی طراحی و ساخت ماکت به‌شمار می‌رود.
  5. ابعاد بدست آمده را بر روی طراحی یادداشت نمایید: این کار سرعت ساخت ماکت را بالا برده و نیاز به محاسبات دوباره را کم می‌کند.
  6. برش و مونتاژ قطعات: اکنون باید قطعات را با لوازم تیز برش داد تا ظرافت کار حفظ شود و سپس آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد. بعد از مونتاژ قطعات باید آن را بر روی پلان قرار داد تا از درستی ابعاد اطمینان حاصل شود.
  7. سازه و قسمت‌های داخلی مدل جداگانه ساخته شود: پس از اطمینان از ساخت همه موارد، تمام مدل به هم چسبانده می‌شود در غیر این صورت اصلاح آن امری دشوار خواهد بود.
  8. رنگ و بافت به ماکت اضافه کنید: با استفاده از کاغذ و مقواهای رنگی یا صفحه‌های چوبی و پلاستیکی می‌توان جلوه‌ای زیبا به ماکت بخشید.
  9. هر چقدر هم که در ساخت ماکت تبحر داشته باشید اما با دستان کثیف کار کنید پروژه شما خوب نخواهد شد. این را بدانید که تمیزی دست برای ساخت ماکتی با کیفیت و بدون لکه الزامی است.
  10. همانطور که ساختمان‌های واقعی با بستر خود دیده می‌شوند یک ماکت حرفه‌ای هم باید در بستر خود یعنی سایت قرار بگیرد تا هویت پیدا کند.
  11. ساخت تمام المان‌های یک ماکت باید طبق یک مقیاس خاص پیش برود در غیر این صورت محصول نهایی بدقواره می‌شود.
  12. هدف شما از ساخت ماکت در پرداختن به جزئیات اهمیت دارد. بدین منظور باید تعیین کنید هدف‌تان ارائه جزئیات است یا نمایش ساختار کلی یک ساختمان تا بتوانید بهتر هدف خود اجرا کنید و برای آن زمان اختصاص دهید.
  13. برای ساخت ماکت می‌توانید از ایده‌های اجرا شده استفاده کنید اما اگر به دنبال ایده‌ای نو و جدید هستید پیشنهاد می‌شود از موارد غیر کلیشه‌ای بهره ببرید و یک حرکت جدید و اصولی بزنید. بدین منظور می‌توانید در کنار روش‌های جدید از متریال خاص استفاده کنید.
  14. برای پیشبرد پروژه به نحو احسن پیشنهاد می‌شود برای خود یک برنامه زمانی مناسب تدوین کنید.
  15. استفاده از توصیه و تجارب دیگران می‌تواند موجب سهولت روند کار شما شود.
  16. تمرین و ممارست داشته باشید تا تجربه کسب کنید. با کسب تجربه می‌توانید در پروژه‌های بعدی بهتر عمل کنید.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره ماکت سازی بدانید.

زمان ساخت ماکت

شما در سه زمان می‌توانید اقدام به ساخت ماکت نمایید:

  1. قبل از آغاز پروژه : برای شناخت پروژه و کمک به مجریان کار
  2. حین پیشرفت پروژه: جهت تعیین سطح پیشرفت و محدوده‌ی کار
  3. بعد از پایان پروژه: جهت معرفی پروژه به سایرین

طراحی و ساخت ماکت با چه هدفی انجام می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت:

1- ماکت برای بحث و بررسی پروژه بین معماران، مهندسان و طراحان سازه کاربرد بسیاری دارد و معماران می‌توانند با استفاده از آن ایده خود را به سایر اعضای تیم شرح دهند.

2- برخی از ساختمان‌ها وسعت زیادی دارند و ممکن است بازدید از کل آن مقدور نباشد. در این جا ماکت بهترین وسیله برای نمایش ساختمان از ابعاد مختلف است.

3- نقشه‌های سه بعدی معماران برای سایرین به راحتی قابل فهم نیست در نتیجه معماران برای انتقال مفهوم ایده خود می‌توانند از ماکت استفاده کنند تا راحت‌تر اطلاعات مربوط به پروژه را انتقال دهند و برای فروش طرح‌های خود بهتر عمل کنند.

4- افراد می‌توانند ایده معمار را به صورت فیزیکی ببینند و آن را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهند.

نکات مهم در ساخت ماکت

پیشنهاد می‌شود در ماکت سازی به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود توجه کنید تا شاهد نتیجه مطلوبی باشید:

۱- در انتخاب وسایل دقت کنید. سعی کنید از وسایل مرغوب بهره بگیرید تا خروجی کار ظریف و تمیز باشد.

۲- برشکاری در ماکت سازی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که اگر به خوبی صورت نگیرد ماکت از فرم مطلوب خارج می‌شود. بنابراین برای این کار از ابزارهای تیز مانند کاتر استفاده کنید تا برش‌های خوبی داشته باشید.

۳- انتخاب متریال در ساخت ماکت تاثیر دارد و می‌بایست برای مدل خود از متریال مناسب استفاده کرد تا علاوه بر زیبایی حالت مناسبی نیز داشته باشد.

۴- گاها متریال مورد استفاده آنقدر ضخیم است که با کاتر نمی‌توان آن را برش داد. حتی برخی طرح‌ها را نمی‌توان با کاتر پیاده کرد. در این صورت برش لیزری بهترین گزینه است.

۵- لازم نیست یکباره به سراغ ساخت ماکت نهایی بروید بلکه می‌توانید با ساخت اتود (نمونه ابتدایی و قابل تغییر) قدم به قدم ماکت را تکمیل نمایید.

۶- پیشنهاد می‌شود در ماکت سازی خود به نورپردازی اهمیت دهید تا جلوه و جزئیات کارتان به وضوح دیده شود.

۷- برای ساخت طرح باید فضای کافی داشته باشید برای این کار پیشنهاد می‌شود صفحه اسقرار ماکت را بزرگتر در نظر بگیرید.

۸- استفاده از چسب مخصوص ماکت سازی به شما کمک می‌کند تا قطعات به خوبی به هم متصل شوند و به سادگی خراب نشوند.

خدمات طراحی و ساخت ماکت در رسانه هنر آریا

ما در راستای تحقق اهداف شما خدمات زیر را ارائه می‌نماییم:

  • ماکت سازی معماری
  • ماکت سازی صنعتی
  • ماکت سازی تبلیغاتی
  • برش و تراش لیزری
  • مدل سازی سه بعدی
  • اسکن و پرینت سه بعدی

همانطور که می‌دانید طراحی و ساخت ماکت امری است که تمرکز، دقت و ظرافت زیادی می‌طلبد. رسانه هنر آریا با بیش از ۳۰ سال تجربه و پیشینه‌ای درخشان توسط نیروهایی کاربلد و مجرب و با استفاده از متریال‌های مرغوب، انواع مدل‌های پیشنهادی (صنعتی، تبلیغاتی، معماری و …) را به صورت سه بعدی پیاده سازی می‌کند.

در این راستا قطعات مورد نیاز با استفاده از اشعه لیزر برشکاری و تراشیده می‌شوند تا ظرافت و تمیزی کار حفظ شود. علاوه بر این با استفاده از مواد خاص و با کیفیت اقدام به اسکن و چاپ سه بعدی سازه‌ها، مجسمه‌ها، طرح‌های انتزاعی و واقعی، قطعات، ماکت‌ها و … می‌نماید.

ما برای انجام اسکن و پرینت سه بعدی، مدل سازی سه بعدی و برش و تراشکاری با لیزر از وسایل و تجهیزات به‌روز و مدرن استفاده می‌کنیم تا محصول نهایی با کیفیتی مطلوب تولید شود و جای نگرانی نباشد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از نحوه و چگونگی طراحی و ساخت ماکت پروژه خود و همچنین سفارش ماکت معماری یا سایر انواع ماکت ها می‌توانید با ما از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۱۰۲۲۹ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید