لنداسکیپ در معماری چیست؟

لنداسکیپ در معماری

لنداسکیپ در معماری یا ماکت محیط کاربرد بسیار زیادی دارد. ماکت محیط یا لنداسکیپ به یک مفهومی گفته می‌شود که شامل یک محیط فیزیکی و درک نمودن آن توسط افراد از محیط می‌شود. معنای کلی یک لنداسکیپ شامل مفهوم مواردی نظیر ویژگی‌های فیزیکی زمین به همراه ویژگی طبیعی آن و تغییرات زمین است.

در واقع لنداسکیپ علمی طبیعت گرا است که که با ساختمان‌ها و سازمان دهی زمین سازوکار دارد و مفهوم کلی فضای بیرونی را به مخاطب منتقل می‌کند.

یک معنی دیگر از ماکت محیط یا لنداسکیپ این است که لنداسکیپ یک مهارتی است که ساخت دست ساز بشر را با مناظر و محیط طبیعی ادغام می‌نماید. لنداسکیپ در معماری اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش بسیار پر رنگی برای ساخت و ساز ایفا خواهد کرد.

لنداسکیپ (landscape) باید توسط متخصصین و معماران طراحی شود که برنامه‌ریزی، نگهداری و بازسازی ساختمان‌ها و طرح‌ها به خوبی انجام شود. از لنداسکیپ برای زیبا سازی محیط نیز استفاده می‌شود و همچنین برای ایجاد محیط و فضاسازی عمرانی نیز از آن استفاده می‌شود. ماکت محیط یا لنداسکیپ به معماران کمک می‌کند تا در کنار طراحی خانه از طراحی محیط استفاده کنند و زیبایی را دو چندان نمایند.

بیشتر بخوانید: انواع ماکت در معماری

یکی دیگر از چشم اندازهای جذاب و ویژه لنداسکیپ طراحی مخصوص کودکان است که جلوه بسیار جذابی را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد. طراحی لنداسکیپ برای کودکان یک فرصت مناسب برای هیجان و شگفت زده شدن آن‌ها است. رشته لنداسکیپ یک رشته بسیار پیچیده و حائز اهمیت است که حتما باید به آن پرداخته شود.

نقش لنداسکیپ در معماری

نقش لنداسکیپ در معماری

نقش لنداسکیپ در معماری بسیار مهم و کاربردی است که برای راحتی و ایمن سازی به کار گرفته می‌شود. از لنداسکیپ برای کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت آب و هوا نیز استفاده می‌شود. در ادامه با نقش لنداسکیپ در معماری آشنا خواهید شد.

۱-ایجاد فضای سبز برای محیط شهری

از لنداسکیپ برای ایجاد فضای سبز در محیط شهری استفاده می‌شود که باعث بهبود کیفیت آب و هوا و کاهش آلودگی و کاهش آلودگی صوتی می‌شود.

۲-ایجاد یک محیط امن و راحت

با لنداسکیپ به دلیل طراحی اصولی یک محیط می‌توان منطقه‌ای راحت و امن طراحی و تولید نمود.

۳-بهبود زیبا سازی محیط

لنداسکیپ باعث زیباسازی بسیار زیاد و جذاب محیط می‎شود. این زیباسازی با استفاده از عناصر مصنوعی و طبیعی مانند سنگ فرش، آب و گیاهان انجام می‌شود که بر اساس خلاقیت معماران طراحی و توسعه داده خواهد شد.

مشاهده بیشتر: نمونه کارهای ماکت 

انواع ماکت محیط یا لنداسکیپ

انواع ماکت محیط یا لنداسکیپ به دو دسته تقسیم خواهد شد که شامل سافت اسکیپ و هارد اسکیپ خواهد شد. در ادامه با این دو نوع اسکیپ بیشتر آشنا خواهید شد.

لنداسکیپ هارد اسکیپ

هارد اسکیپ (Hardscape) یک نوع لنداسکیپ سخت با عناصر مصنوعی در محیط و محوطه سازی است. هارد اسکیپ ممکن است متحرک یا ثابت باشد. لنداسکیپ در محیط نرم نیز تاثیر گذار خواهد بود که اگر لازم باشد مثالی زده شود می‌توان به سنگ فرش که باعث افزایش جریان آب می‌شود اشاره کرد. هارد اسکیپ شامل دیوار، پیاده‌رو، حیاط خلوت، نرده، آلاچیق و مناطق نمایشی می‌شود.

لنداسکیپ سافت اسکیپ

سافت اسکیپ (Softscape) یکی دیگر از انواع لنداسکیپ است که به نرم اسکیپ نیز شهرت دارد. سافت اسکیپ برای پوشش‌های زمینی، پوشش‌های گیاهی، بوته‌ها، گیاهان و گل‌ها است.

پوشش‌های نام برده شده در طول زمان تغییر و تحول پیدا خواهند کرد و تحت تاثیر آب و هوا و شرایط فصلی قرار خواهند گرفت. در نگهداری و حفظ این عناصر طبیعی باید کوشا بود و تمامی تلاش خود را باید کرد تا کوچک‌ترین آسیبی به این عناصر طبیعی وارد نشود و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری شود.

سافت اسکیپ شامل چشمه‌های مصنوعی، آب نماها، حوض‌ها و آبشارهای مصنوعی و همچنین شامل عناصر مختلف جغرافیایی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، تپه‌ها و برکه‌ها می‌شود. از سافت اکیپ برای پوشش سازه و ساختمان نیز استفاده می‌شود.

انواع ماکت معماری

انواع ماکت معماری برای روند ساخت یک پروژه وجود دارد. هر نوع از ماکت در معماری استفاده خاص خود را دارد و برای ساخت و ساز به معماران و مهندسان کمک می‌کند. در ادامه مطلب با چند ماکت معماری آشنا خواهید شد.

ماکت مطالعاتی

ماکت مطالعاتی یکی از انواع ماکت معماری است که به سرعت قابل ساخت و تولید است و برای ساخت این ماکت از ارزان‌ترین متریال استفاده خواهد شد. متریال مورد استفاده برای ساخت این ماکت شامل، مقوا، یونولیت، فوم، قطعات چوب و فوم بورد می‌شود. از این ابزارها برای احداث غرفه‌های نمایشگاهی و ایجاد طرح‌های صنعتی معتبر استفاده می‌شود.

ماکت لند اسکیپ

ماکت لنداسکیپ به ماکتی گفته می‌شود که به منظور توسعه پیاده‌روها، آلاچیق‌ها، پل‌ها، بافت‌های گیاهی و زیباسازی شهری از آن استفاده می‌شود.

ماکت اکستریور

ماکت اکستریور یا ماکت خارجی به برای بناهای اصلی شهری از آن استفاده خواهد شد. کاربرد این ماکت‌ها بسیار زیاد است که به منظور زیباسازی شهری از آن استفاده می‌شود.

ماکت اینتریور

ماکت اینتریور یا ماکت داخلی یکی دیگر از انواع ماکت در معماری است که در فضاهای داخلی مانند مبلمان و سایر چیدمان‌ها از آن استفاده خواهد شد. رنگ‌بندی در این نوع از ماکت‌ها بسیار حائز اهمیت است که به منظور دکوراسیون داخلی از آن استفاده می‌شود.

ماکت جزئیات

یکی دیگر از انواع ماکت در معماری ماکت جزئیات است که کاربرد خاص خود را در معماری دارد. از این ماکت برای بخش‌های خاص یک پروژه به کار می‌رود. ماکت استراکچر از زیر مجموعه‌های این ماکت است.

ماکت شهری

ماکت شهری همان طور که از نام ماکت مشخص است برای پروژه‌های شهری کاربرد دارد و کارایی آن در معماری بسیار زیاد است. ماکت شهری در یک مقیاس کوچک جزئیات پروژه‌های شهری را در معرض نمایش قرار می‌هد. از این ماکت برای نمایش بلوک‌های شهری و حتی نمایش روستاها استفاده می‌شود. از ماکت شهری برای انجام پروژه‌های نظامی و صنعتی استفاده خواهد شد.

مصالح مورد نیاز برای ساخت ماکت

برای ساخت انواع ماکت به خصوص ماکت لنداسکیپ از مصالح متنوعی می‌توان استفاده نمود. در ادامه با انواع مصالح برای ساخت ماکت لنداسکیپ آشنا خواهید شد.

  • انواع رزین
  • مقوا
  • تخته‌های سه لایی
  • چوب بالسا
  • پی وی سی
  • ورقه‌های پلی کربنات
  • پلی اورتان
  • پلی استایرن
  • ای بی اس
  • پروفیل فلز و ورقه‌های آن
  • مولتی استایل
  • اسفنج
  • گچ
  • ورقه‌های چوب

به تشخیص معماران و مهندسان برای ساخت ماکت از هر کدام از این مصالح استفاده خواهد شد. بر اساس نوع پروژه انواع ماکت با مصالح خاص خود پیش خواهد رفت.

نکات مهم برای استفاده از لنداسکیپ

پیش از انتخاب نوع لنداسکیپ باید به مواردی زیادی مانند آب و هوا، نوع پوشش گیاهی منطقه، میزان رطوبت، آب‌های زیر زمینی، خاک و… توجه نمود.
لنداسکیپ متناسب با آب و خاک و گیاهان برای هماهنگی سازه‌های دست ساز بشر با محیط‌های طبیعی ساخته می‌شود.

از ابزارهای مهم و کاربردی برای ساخت لنداسکیپ مدرن استفاده از سنگ رودخانه است که باعث زیباسازی خاص لنداسکیپ می‌شود. از سنگ‌های رودخانه‌ای برای ساخت لنداسکیپ استفاده می‌شود که به منظور جلوگیری از هدر رفت آب برای ساخت مصالح کاربرد زیادی دارد.

با لنداسکیپ می‌توان آبنمای زیبا تولید نمود که این آبنماها کاربرد زیادی برای زیباسازی هتل‌ها، رستوران‌ها، باغ‌ها و ویلاها دارند که نقش لنداسکیپ را برای بناهای مختلف مشخص می‌کند.

از آبنماها برای زیباسازی برکه‌ها و آبشارهای طبیعی نیز استفاده می‌شود که در محوطه سازی برای این مناطق کاربرد زیادی دارد.

طراحی و ساخت ماکت

همانطور که می‌دانید طراحی و ساخت ماکت امری است که تمرکز، دقت و ظرافت زیادی می‌طلبد. رسانه هنر آریا با بیش از ۳۰ سال تجربه و پیشینه‌ای درخشان توسط نیروهایی کاربلد و مجرب و با استفاده از متریال‌های مرغوب، انواع مدل‌های پیشنهادی (صنعتی، تبلیغاتی، معماری و …) را به صورت سه بعدی پیاده سازی می‌کند. در این راستا قطعات مورد نیاز با استفاده از اشعه لیزر برشکاری و تراشیده می‌شوند تا ظرافت و تمیزی کار حفظ شود. علاوه بر این با استفاده از مواد خاص و با کیفیت اقدام به اسکن و چاپ سه بعدی سازه‌ها، مجسمه‌ها، طرح‌های انتزاعی و واقعی، قطعات، ماکت‌ها و … می‌نماید.

ما برای انجام اسکن و پرینت سه بعدی، مدل سازی سه بعدی و برش و تراشکاری با لیزر از وسایل و تجهیزات به‌روز و مدرن استفاده می‌کنیم تا محصول نهایی با کیفیتی مطلوب تولید شود و جای نگرانی نباشد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از نحوه و چگونگی طراحی و ساخت ماکت پروژه خود و همچنین سفارش ماکت معماری یا سایر انواع ماکت ها می‌توانید با ما از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۱۰۲۲۹ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید