ماکت سازی با فوم

ماکت سازی با فوم

ماکت سازی با فوم برای طراحی و ایده پردازی اولیه ساخت یک سازه معماری استفاده می‌شود. ماکت سازی با فوم برای طراحی اولیه ساختمان‌ها، ادارات، نیروگاه‌های صنعتی و… استفاده می‌شود.

ماکت سازی یکی از پروژه‌های مهم برای دانشجویان معماری است. یکی از مهارت‌های مهم و کاربردی برای این دانشجویان ماکت سازی است که باید با رعایت اصول و قوانین خاص خود انجام شود. در واقع ماکت یک نمونه از طراحی است که قرار است ساخته شود تا اهداف بسیار زیادی را دنبال ‌کند.

ماکت سازی با فوم (Architectural modeling with foam) از قدیم الایام برای ایده پردازی و طراحی اولیه ساختمان‌‎ها انجام می‌گرفته است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ماکت سازی نیز پیشرفته شده است و از ماکت‌های داینامیک و متحرک برای ایده سازی اولیه استفاده می‌شود. این نوع از ماکت‌ها بسیار کاربردی‌تر از سایر مدل‌های ماکت هستند و به دلیل متحرک بودنشان دارای محبوبیت بالایی نیز هستند.

مشاهده بیشتر: انواع ماکت ها

متحرک بودن این مدل از ماکت‌ها باعث شده تا هر طرح و مدلی که نیاز است به صورت ماکت ساخته شود با آن‌ها طراحی شود. این مدل از ماکت‌ها به واقعیت بسیار نزدیک‌تر هستند و می‌توان گفت حتی با سازه مد نظر مشابه و یکی است.

در ماکت سازی به وسیله فوم از سیستم‌های رباتیک نیز استفاده می‌شود و فرآیند مکانیکی و شیمیایی نیز در آن‌ها به کار گرفته خواهد شد. از این روش جذاب و راحت ماکت سازی در دکوراسیون منزل نیز استفاده قرار می‌شود.

ماکت سازی یکی از ابزارهای مهم مهندسان برای طراحی یک سازه به صورت سه بعدی است که این ابزار کارایی بسیار زیادی برای مهندسان نیز دارد.

ماکت سازی با فوم با نظر کارشناسان و مهندسان معماری باید با توجه به مقیاس در نظر گرفته شده برای ساختمان، طراحی و ساخته شود تا اندازه سازه دقیق و حساب شده تعیین گردد.

وسایل مورد نیاز برای ماکت سازی با فوم

برای ماکت سازی با فوم نیاز به چند وسیله ساده و کاربردی است که باید در ابتدا این وسایل را تهیه نمود و با دقت ماکت را تولید نمود. در این روش ماکت سازی به دلیل طرح اولیه یک سازه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت ساخته شود.

برای ساخت دقیق ماکت با فوم نیاز به وسایل با کیفیت است که ماکت با روند خوب ساخته شود. در ادامه با وسایل مورد نیاز برای ماکت سازی با فوم آشنا خواهید شد.

  • فوم درجه یک و با کیفیت به اندازه لازم بر اساس مقیاس مورد نظر
  • خودکار
  • خط کش
  • کاتر برای بریدن فوم و تنظیم اندازه
  • ماژیک برای تعیین خط برش
  • کاغذ رنگ
  • سنجاق ته گرد
  • رنگ اکریلیک
  • چسب چوب

بیشتر بخوانید: طراحی ماکت در تهران

زمان ساخت ماکت با فوم

برای ماکت سازی با فوم سه زمان متفاوت را می‌توان در نظر گرفت که هر کدام از این زمان‌ها برای ماکت سازی مهم و کاربردی هستند.

ماکت سازی پیش از شروع پروژه

در این ماکت سازی پیش از شروع نمودن پروژه برای آشنایی بیشتر با پروژه و کمک به اجرایی نمودن دقیق آن پروژه انجام می‌شود. این نوع از ماکت سازی جهت آشنایی با جزئیات پروژه و نحوه اجرایی نمودن آن ایجاد می‌شود. مجریان پروژه نیز ماکت سازی با فوم را پیش از شروع پروژه از مهم‌ترین مراحل در نظر می‌گیرند.

ماکت سازی همزمان با شروع پروژه

با شروع پروژه و همزمان با پیشرفت پروژه ماکت سازی با فوم به روند پیشرفت پروژه کمک شایانی می‌نماید. این روش برای مشخص نمودن محدوده کار و مقدار پیشرفت پروژه کاربرد دارد. ماکت سازی در حین انجام پروژه باعث اطلاع دقیق از روند انجام کار برای مجریان و مهندسان خواهد شد.

ماکت سازی با فوم پس از اتمام پروژه

ماکت سازی با فوم پس از اتمام پروژه یکی دیگر از مراحل ماکت سازی است. در این نوع از ماکت سازی به کمک فوم پس از پایان یافتن پروژه برای معرفی طرح و پروژه به افراد مختلف استفاده می‌شود. پایان کار پروژه توسط این ماکت به افراد متخصص و افراد عادی گزارش داده می‌شود تا این افراد از جزئیات دقیق پروژه مطلع شوند.

انواع ماکت سازی با فوم

انواع ماکت سازی با فوم از نظر اندازه و مقیاس و از نظر مدل ساخت وجود دارد. در حالت کلی ماکت‌ها در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شوند که این اندازه‌ها بر اساس مقیاس سازه در نظر گرفته می‌شوند. کیفیت ساخت در هر مدل از ماکت‌ها متفاوت است.

اندازه کوچک ماکت‌ها برای سازه‌ها و پروژه‌های با مقیاس کوچک‌تر کاربرد دارد. اندازه متوسط ماکت نیز برای پروژه‌هایی با مقیاس معمولی کاربرد دارد. همچنین ماکت‌های با مقیاس بزرگ‌تر برای پروژه‌های بزرگ و با اندازه‌های بسیار بزرگ کاربرد دارد. در حالت کلی انواع ماکت سازی با فوم به دو دسته اتود و نهایی تقسیم بندی می‌شود.

ماکت سازی اتود

ماکت سازی اتود همان ماکت سازی تمرینی است که برای پروژه‌های سطح متوسط به کار گرفته می‌شود. ماکت سازی اتود به دلیل تمرینی بودن آن به سرعت ساخته می‌شود. ماکت سازی فوم به روش اتود پیکره اصلی یک سازه را طراحی می‌کند و یک نمونه طراحی کلی از یک پروژه است و حجم‌های متفاوت یک سازه و پروژه را می‌تواند بر روی ماکت پیاده سازی نماید.

در واقع ماکت اتود برای تعیین حجم مناسب سازه پیش از ساخت پروژه به کار گرفته می‌شود که این ماکت بهترین نوع ماکت برای پروژه پیش از ساخت است. ماکت اتود برای پروژه‌هایی که پیچیده هستند و قابل درک نباشند به خوبی کارایی دارد زیرا سازه‌ها را در حجم‌های مناسب به خوبی پیاده سازی می‌‎کند.

ماکت سازی نهایی

ماکت سازی نهایی با فوم برای ساختمان‌های سنگین و سازه‌های سنگین و صنعتی کاربرد دارد. ماکت سازی نهایی سرعت تصمیم گیری برای ساخت یک پروژه را به شدت افزایش می‌دهد. ماکت نهایی از نظر ظاهری بسیار مشابه پروژه قابل اجرا است که به خوبی مفهوم پروژه و جزئیات آن را انتقال می‎‌دهد.

ظرافت بسیار بالای ماکت نهایی ساخته شده با فوم بسیار زیاد است که موجب طراحی دقیق یک سازه می‌شود. دقت ساخت ماکت نهایی بسیار بالا است که جزئیات طرح با دقیق ترین حالت ممکن در آن پیاده سازی می‌شود. دقت ساخت ماکت باعث می‌شود تا پروژه حقیقی ساخته شده بهترین شکل خود را داشته باشد.

روش ساخت ماکت با فوم

روش ساخت ماکت با فوم با لوازم و وسایل مورد نیاز آن امکان پذیر است. در ابتدا باید فوم برای ساخت ماکت تهیه شود که ضخامت فوم تهیه شده حائز اهمیت است که ضخامت فوم بر اساس اندازه ماکت تعیین می‌گردد.

چسب استفاده شده برای چسباندن فوم‌ها و سایر وسایل به یکدیگر باید از چسب‌های غیر از پایه نفتی باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. باید از چسب مخصوص ماکت سازی استفاده شود.

در مرحله بعد باید با استفاده از مداد و خط کش فوم‌ها در ابعاد و اندازه مناسب با پروژه در کنار یکدیگر با دقت بالایی چسبانده شوند. از تیغ جراحی یا کاتر برای برش فوم‌ها نیز استفاده می‌شود. اگر بیرون زدگی در فوم وجود دارد با استفاده از کاتر باید با دقت آن را برش زد تا ماکت فوم به شکل ظاهری بسیار مناسب و زیبایی درآید.

ابعاد ماکت ساخته شده با فوم به دلیل مشابه شدن آن با پروژه باید ابعاد دقیق و حساب شده‌ای باشد تا دقیقا کوچک شده‌ی پروژه در ماکت به خوبی دیده شود. هرچه معایب ماکت ساخته شده با فوم کمتر باشد ماکت زیباتر و مفهموم و جزئیات پروژه قابل انتقال‌تر به مخاطب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید