ماکت سازی صنعتی چیست؟

ماکت سازی صنعتی

ماکت سازی صنعتی (Industrial Modeling) یک راهی برای معرفی کل طرح به شمار می‌آید که می‌تواند در دو بازه زمانی اجرا شود؛ پیش از ساخت واحد صنعتی و تجهیزات صنعتی یا پس از ساخت واحد یا پروژه اصلی.

در مرحله‌ی پیش از ساخت، با کمک ماکت می‌توان به طرح دو بعدی حالتی بخشید تا در عین ملموس بودن، عینیت داشته باشد. این امر موجب می‌شود تا به نقاط ضعف و قوت طرح اولیه دست یافت و نسبت به رفع عیوب آن اقدام کرد.

ماکت صنعتی در مرحله پس از ساخت واحد یا پروژه، برای معرفی و ارائه پلن‌های کلی کاربرد دارد.

در این بلاگ از رسانه هنر آریا قصد داریم به ماکت سازی صنعتی بپردازیم. اگر این حوزه برای شما جذاب است یا قصد سفارش ماکت صنعتی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا به طور مختصر به معرفی ماکت و انواع آن می‌پردازیم.

ماکت چیست؟

ماکت در واقع طرحی سه بعدی است که در مقیاس مورد نظر ساخته می‌شود. این مدل‌ها که ارائه دهنده‌ی یک پدیده، فرآیند یا ایده هستند، فهم موضوع را برای متخصصان و کارفرمایان سهولت می‌بخشد.

ماکت با متریال و ابزار گوناگون تولید می‌شود و هدف از ساخت آن درک بهتر موضوع، نمایش و ارائه، جلب توجه جهت سرمایه گذاری، بازارایابی و فروش است.

انواع ماکت

ماکت به طور کلی به دو دسته ماکت مطالعاتی و ماکت نهایی تقسیم می‌شود.

انواع ماکت‌های نهایی عبارتند از:

  • ماکت توپوگرافی
  • ماکت خارجی (Exterior)
  • ماکت داخلی (Interior)
  • ماکت لند اسکیپ
  • ماکت برشی
  • ماکت تبلیغات
  • ماکت صنعتی

ماکت صنعتی چیست؟

این نوع ماکت خود در دو نوع ماکت قطعات صنعتی و ماکت کارخانه‌های صنعتی تولید می‌شود.

همانطور که می‌دانید اکثر قطعات و تجهیزات صنعتی نظیر سیستم‌های تصفیه آب، توربین‌ها، موتورهای حجیم و سنگین وزن و … هستند. به همین دلیل تولید کنندگان برای رونمایی ترجیح می‌دهند تا از ماکت این قطعات استفاده کنند. معمولا هنگام ساخت ماکت قطعات صنعتی جزئیات آن‌ها لحاظ می‌شود تا نمونه واقعی شبیه‌سازی شود.

ماکت کارخانه‌های صنعتی نشان دهنده‌ی خطوط تولید و فرآیندهای بهره برداری نظیر نیروگاه، پالایشگاه، خودروسازی، شبکه فاضلاب و … است که طبق نقشه سایت یا کارخانه ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که جزئیات ماکت بر اساس مقیاس سفارش داده شده یا مساحت کارخانه می‌تواند متفاوت باشد.

مشاهده بیشتر:انواع ماکت ها

مراحل ماکت سازی صنعتی چیست؟

به طور کلی ماکت سازی صنعتی در دو مرحله صورت می‌پذیرد:

مرحله اول

در گام اول فرد سازنده باید درک درستی از نقشه واحد صنعتی داشته باشد تا بتواند نقشه دوبعدی را به مدل سه بعدی در مقیاس کوچکتر بسازد.
در این مرحله متریالی که بکار می‌رود از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا گاهی بر مواد انتخابی خاصیتی دارند که نقشه سه بعدی نیاز می‌شود.

علی الخصوص در ماکت‌های صنعتی به دلیل وجود سطوح ناهموار و اشکال مختلف، تکنولوژی‌هایی نظیر پرینتر سه بعدی می‌تواند برای ساخت بهتر و ظریف‌تر کمک کننده باشند.

مرحله دوم

در گام دوم باید موارد ساخته شده را به یکدیگر متصل کرد و محوطه سازی انجام شود. متریال‌های گوناگونی برای محوطه سازی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. ماکت از قطعات کوچک و ظریفی تشکیل می‌شود و نوع اتصال و چگونگی انجام این کار اهمیت دارد.

به همین دلیل باید در انتخاب شاسی توجه کرد. معمولا شاسی ماکت‌های صنعتی از جنس پلکسی گلس، چوب و … است تا در عین استحکام، وزن کمی داشته باشد. علاوه بر موارد مذکور وزن ماکت مهم است زیرا باید به گونه‌ای ساخته شود تا حمل‌ونقل آن راحت باشد.

ساخت ماکت صنعتی خود را به رسانه هنر آریا بسپارید

با توجه به موارد ذکر شده احتمالا تا کنون دریافته‌اید که ساخت ماکت صنعتی ترکیبی از علوم مهندسی و هنر است. این کار باید با دقت و ظرافت انجام شود تا کارایی مطلوب حاصل شود.

مجموعه رسانه هنر آریا بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه ساخت انواع ماکت دارد و در این زمینه همواره در تلاش است تا با بکارگیری نیروهای متخصص و خلاق و بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب بهترین محصولات را به مشتریان خود ارائه نماید.

پیشنهاد می‌شود به صفحه ماکت‌ها مراجعه کنید و نمونه کارهای ما را مشاهده نمایید. جهت استعلام قیمت ماکت صنعتی یا سفارش آن می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید