انواع ماکت معماری

انواع ماکت معماری

هنگامی که قصد طراحی و اجرای یک ایده را دارید با استفاده از ماکت می‌توانید به تفهیم، تصحیح و ارائه آن بپردازید. در واقع ماکت ابزاری است که برای ارائه پروژه‌های معماری بکار می‌رود. به شیوه‌های گوناگون می‌توان اقدام به ساخت انواع ماکت کرد.

اگر به حوزه ماکت سازی علاقه‌مندید و می‌خواهید درباره انواع ماکت بیشتر بدانید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ماکت چیست؟

قبل آشنایی با انواع ماکت می‌خواهیم به طور مختصر با ماکت آشنا شویم و بدانیم ماکت چیست.

ماکت در واقع مدل و نمونه‌ی فیزیکی کوچک از آن چیزی است که در واقعیت قرار است ساخته شود. این ابزار به مهندسان و معماران کمک می‌کند تا ایده‌ای که در ذهن دارند را قبل اجرا به صورت سه بعدی پیاده کنند. ساخت ماکت باید با دقت و کمترین میزان خطا صورت بگیرد تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص باشد. این مدل می‌بایست تمامی جزئیات نمونه اصلی اعم از پستی و بلندی، رنگ‌ها، اشکال، حالات و … را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: ماکت سازی ساختمانی و انواع آن

انواع ماکت معماری

ماکت‌ها به دو دسته‌ی کلی ماکت‌های مطالعاتی یا اتود و ماکت‌های نهایی یا ارائه تقسیم می‌شوند. انواع ماکت‌های موجود با توجه به ویژگی‌ها و کاربردی که دارند زیر مجموعه یکی از این دو گروه قرار می‌گیرند.

۱- ماکت اتود (ماکت‌های مطالعاتی)

این نوع از ماکت‌ها به منظور ارزیابی و بازبینی روند اجرای یک طرح ساخته می‌شوند، همچنین می‌توانند قبل از شروع پروژه اصلی به منظور اخذ تصمیم نهایی مورد استفاده قرار بگیرند. همانطور که می‌دانید زمان و هزینه ساخت مجدد ماکت بسیار کمتر از نمونه واقعی است پس از این جهت ماکت‌های مطالعاتی کاربرد دارند. همچنین به موازات پیشرفت پروژه، ماکت مطالعاتی می‌تواند نواقص و ایرادات کار را یادآور شود.

با توجه به مواردی که گفته شد در این دسته از ماکت‌ها سرعت ساخت از اهمیت زیادی برخوردار است و برخی المان‌ها نظیر ظرافت، برش قطعات، رنگ‌ها، نوع و تکنیک اتصال قطعات به یکدیگر اهمیت چندانی ندارند. موادی که در ماکت بکار می‌روند باید برشکاری خوب و راحتی داشته باشند، در دسترس و ارزان قیمت باشند همچنین تغییرپذیر بوده تا ماکت مورد نظر به سهولت و سرعت ساخته شود. معمولا از مقوا، فوم، فوم برد، تکه‌های چوب، یونولیت و … در تولید ماکت‌های مطالعاتی استفاده می‌شود.

۲- ماکت نهایی (ماکت ارائه)

ماکت نهایی طرح تکمیل شده را نشان می‌دهد و برای ارائه به کارفرما به منظور تایید تصمیمات مرحله طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت این ماکت‌ها باید با دقت و ظرافت باشد زیرا کار تقریبی و غیر دقیق نزد کارفرمایان از ارزش زیادی برخوردار نیست.
ماکت‌های نهایی انواع گوناگونی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

ماکت خارجی (Exterior)

ماکت‌های خارجی نمای بیرونی یک ساختمان یا بنا (هتل، مجتمع تجاری بزرگ و …) را نشان می‌دهند. گاها در این نوع ماکت‌ها فضای اطراف بنا مانند فضای سبز یا ساختمان‌های مجاور نیز ساخته می‌شود. ماکت اکستریور به منظور بررسی ارتباط اجزا از زوایای مختلف تولید می‌شود و هنگام همفکری میان معماران، مهندسان و متخصصان نقشه‌کشی کاربرد زیادی دارد.

ماکت داخلی (Interior)

ماکت‌های داخلی فضای داخلی ساختمان اعم از دکوراسیون، طراحی داخلی و چیدمان مبلمان و وسایل را نمایش می‌دهند و بیشتر برای طراحان دکوراسیون داخلی کاربرد دارند. این نوع ماکت برای ارائه به مشتری ساخته می‌شود و گاهی یکی از اجزای آن مانند سقف را به صورت متحرک می‌سازند تا با برداشتن آن اجزای داخلی ماکت قابل رویت باشد.

ماکت توپوگرافی

این نوع از ماکت‌ها برای فعالیت‌های عمرانی (سدسازی، پل سازی، تونل سازی و …) و مانورهای نظامی کاربرد بسیاری دارند و اغلب با اهداف آموزشی و با استفاده از نقشه‌های توپوگرافی تولید می-شوند. نقشه‌های توپوگرافی ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین مانند برآمدگی‌ها و گود رفتگی‌ها را نشان می‌دهند. در ماکت‌های توپوگرافی باید شیب‌های مختلف زمین پیاده سازی شود بدین منظور از متریالی همچون فوم و انواع مختلف چوب استفاده می‌شود تا برشکاری خوب و راحتی داشته باشد.

ماکت های لنداسکیپ

ماکت لنداسکیپ به ماکت توپوگرافی شباهت زیادی دارد اما بیشتر بر فضای سبز منطقه و ساختارهای طبیعی آن مانند پوشش گیاهی، رودها، جاده‌ها و … تمرکز دارد.

ماکت تبلیغاتی

ماکت های تبلیغاتی کوچکتر از ابعاد واقعی در تعداد بالا برای ارائه به مشتری ساخته می‌شوند همچنین گاهی ابعاد آن‌ها بزرگتر از نمونه واقعی است که برای استقرار در غرفه‌های نمایشگاه یا ورودی فروشگاه‌ها کاربرد دارند. لازم به ذکر است که ماکت های تبلیغاتی بزرگ به منظور بزرگ نمایی شیء مورد نظر ساخته می‌شوند.

رسانه هنر آریا

شرکت رسانه هنر آریا بیش از ۳۰ سال در حوزه ساخت انواع ماکت تجربه دارد و در این راستا با بهره‌­گیری از افراد متخصص و مجرب سعی در ارائه بهترین محصولات خود دارد. جهت سفارش ماکت یا استعلام قیمت آن‌­ها می‌­توانید از طریق تماس با شماره‌­های مندرج در سایت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید