وسایل ماکت سازی

وسایل ماکت سازی

وسایل ماکت سازی برای ساخت انواع ماکت معماری، صنعتی و … مورد نیاز است. ماکت یک نمونه ساده و کوچک از آینده یک پروژه خواهد بود که پروژه را برای مهندسان و معماران و افراد آینده نگری خواهد نمود. یک پروژه توسط ماکت در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشته خواهد شد و خروجی یک طرح و ایده را برای افراد مختلف به نمایش خواهد گذاشت.

وسایل ماکت سازی

ماکت سازی (architectural model making tools) در حالت کلی برای خلق یک ایده توسط دانشجویان و طراحان صنعتی اجرا می‌شود. در ماکت سازی باید جزئیات و مشخصات یک پروژه به صورت کاملا دقیق پیاده سازی شود. هر چند مقیاس یک ماکت بسیار کوچک‌تر از مقیاس یک پروژه است اما در همین مقیاس کوچک نیز باید اندازه‌ها و ابعاد به خوبی رعایت شود.

وسایل ماکت سازی برای اجرای دقیق جزئیات یک ماکت بسیار حائز اهمیت هستند. برای ساخت یک ماکت می‌توان از وسایل ارزان قیمت‌تر استفاده نمود تا هزینه ساخت ماکت ارزان‌تر تمام شود و ساخت آن به صرفه باشد.

در حالت کلی وسایل ماکت سازی شامل خط کش، فوم، مقوا، چسب، کاتر، راپید، گونیا، قیچی، خودکار، کاغذ رنگی، مداد، سوهان، ماژیک و شابلون است که هر کدام از این وسایل برای ساخت یک ماکت حرفه‌ای و زیبا لازم هستند و می‌توان این لوازم را از لوازم تحریرها تهیه نمود.

نمونه کارهای ساخت ماکت

پیش از شروع به کار ساخت ماکت باید لیست اقلام ضروری برای ساخت ماکت را در نظر گرفت و تمامی وسایل را تهیه نمود.

در واقع اولین قدم برای اجرای پروژه ماکت سازی تهیه نمودن وسایل ماکت سازی است که تمامی وسایل باید با کیفیت تهیه شوند. این نکته را باید در نظر گرفت که شما چه نوع ماکتی را با چه ابعادی برای ساخت در نظر دارید و براساس آن وسایل خود را تهیه نمایید.

ابزارهای لازم برای ماکت سازی

ابزارهای لازم برای ماکت سازی بر اساس نوع طرح ماکت و ابعاد ماکت تعیین می‌شوند. یک دسته بندی کلی برای ساخت ماکت باید در نظر بگیریم تا بر اساس آن دسته بندی ماکت خود را طراحی و تولید نماییم. در ادامه با وسایل ماکت سازی آشنا خواهید شد.

خط کش و ابزار اندازه گیری

برای ساخت ماکت نیاز به یک ابزار اندازه گیری و خط کش دارید که اندازه‌های دقیق را بر اساس مقیاس مورد نظر در نظر بگیرید. شابلون نیز یکی از این وسایل اندازه گیری دقیق به حساب می‌آید که برای رسم اشکال مختلف از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماکت تبلیغاتی چیست؟

ابزار برش

ابزار برش یکی دیگر از انواع وسایل ماکت سازی است که برای برش وسایل از آن استفاده می‌شود. کاتر و قیچی بر اساس نیاز از ابزارهای برش برای ماکت سازی به حساب می‌آیند. از کاتر برای برش دستی با سرعت بالا استفاده می‌شود و کاربرد بسیار زیادی برای برش وسایل دارد. کاتر قلمی و کوچک کاربرد بسیار زیادی دارد و کوچک بودن آن کار را برای برش وسایل آسان نموده است.

از کاترهای بزرگ نیز برای برش سطوح ضخیم استفاده می‌شود. از قیچی نیز برای برش انواع مواد ماکت سازی در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. قیچی یکی از وسایل ضروری ماکت سازی است و بدون استفاده از آن ماکت سازی را نمی‌توان انجام داد.

انواع نوشت افزار

انواع نوشت افزار از دیگر وسایل ماکت سازی است که باید برای ساخت ماکت تهیه شود. مداد یکی از انواع نوشت افزار است که باید از مداد اچ بی برای رسم طرح ابتدایی ماکت استفاده نمود. اتود یکی دیگر از انواع نوشت افزار است که برای سهولت و راحتی خط کشی به صورت یکنواخت از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل ماکت سازی

از راپید برای رسم خطوط یکنواخت با اندازه‌های دقیق استفاده می‌شود که اندازه‌های میلی متری نیز را به این دستگاه می‌توان انجام داد. روان نویس راپیدی یکی دیگر از انواع نوشت افزار است که برای اندازه‌های مختلف با قطر متفاوت از آن استفاده می‌شود. معمولا جنس سر قلم این روان نویس‌ها فشرده و نمدی هستند که امکان دوباره شارژ شدن را دارند.

ماژیک نیز یکی دیگر از انواع نوشت افزار ماکت سازی است که برای رنگ آمیزی در ماکت سازی به کار گرفته می‌شود.

روش تهیه وسایل ماکت سازی

برای تهیه وسایل با کیفیت و درجه یک ماکت سازی می‌توانید به بازار بزرگ تهران مراجعه کنید و وسایل ماکت سازی را با تنوع بالا و کیفیت‌های متنوع تهیه نموده و جهت۷ ساخت ماکت اقدام نمایید.

ماکت سازی رسانه هنر آریا

همانطور که می‌دانید طراحی و ساخت ماکت امری است که تمرکز، دقت و ظرافت زیادی می‌طلبد. رسانه هنر آریا با بیش از ۳۰ سال تجربه و پیشینه‌ای درخشان توسط نیروهایی کاربلد و مجرب و با استفاده از متریال‌های مرغوب، انواع مدل‌های پیشنهادی (صنعتی، تبلیغاتی، معماری و …) را به صورت سه بعدی پیاده سازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید