مواد ماکت سازی

مواد ماکت سازی

مواد ماکت سازی و ابزارآلات ماکت سازی برای طراحی و تولید یک ماکت بسیار ضروری هستند تا با استفاده از این ابزار آلات و مواد بتوان یک ماکت حرفه‌ای و درجه یک را طراحی و تولید نمود.

مهندسین و دانشجویان رشته معماری با استفاده از مواد مورد نیاز برای ساخت ماکت می‌توانند یک ماکت حرفه‌ای برای انجام انواع پروژه طراحی و تولید نمایند. در ابتدا لازم است تا دانشجویان و مندسین این حوزه انواع مواد و ابزار آلات مورد نیاز برای ساخت یک ماکت را به خوبی شناسایی کنند تا بتوانند به بهترین شکل از این مواد و ابزار آلات استفاده کنند.

پیش از انجام یک پروژه توسط مهندسین، در ابتدا باید ماکت آن پروژه طراحی شود تا مشخص شود که پروژه بر چه اساسی پیش خواهد رفت و جزئیات پروژه برای مهندسین اجرایی و همچنین برای افرادی که قرار هست پروژه را خرید یا پیش خرید نمایند مشخص شود.

بیشتر بخوانید: وسایل ماکت سازی

در واقع ماکت یک نمونه‌ی کوچکی از ایده‌ها و طرح‌هایی است که آینده ساخته خواهد شد. وجود ماکت تاثیر بسزایی در اجرای با کیفیت و حرفه‌ای یک پروژه دارد و نقش آن برای ساخت یک سازه بسیار حائز اهمیت است.

با ماکت می‌توان بهترین پدیده‌ها را خلق نمود زیرا در ابتدا آن را بر روی ماکت پیاده سازی خواهند کرد و ایرادات و مشکلات پروژه را بر طرف خواهند نمود.

مواد و متریال به کار رفته شده در انواع ماکت با یکدیگر متفاوت است به طور مثال مواد و ابزار آلات به کار رفته شده برای ساخت ماکت صنعتی با مواد و ابزار آلات به کار رفته شده برای ساخت ماکت ساختمانی متفاوت است که در نتیجه باید به مواد مورد نیاز برای ساخت ماکت دقت کافی داشت.

بهترین مواد ماکت سازی

بهترین مواد ماکت سازی

انواع مختلفی از مواد و متریال اولیه برای ماکت سازی در بازار موجود است که استفاده از هر کدام در انواع ماکت‌ها با استفاده از ایده و نیاز پروژه متفاوت خواهد بود.
اگر متریال درستی برای ساخت ماکت استفاده شود ارائه ماکت به کارفرما می‌تواند کمک شایانی به شناخت کارفرما از پروژه داشته باشد. اهمیت استفاده از نوع

ماکت بستگی به نوع پروژه دارد که بر اساس نوع پروژه صنعتی یا ساختمانی و… باید متریال خاص خود را برای ساخت ماکت داشته باشد.

ویژگی‌های طراحی ماکت برای رفع خطا و آزمایش یک پروژه انجام می‌شود که با استفاده از ویژگی‌های ماکت می‌توان به ایده مدنظر دست یافت. در ادامه برخی از متریال‌های استفاده شده برای طراحی و ساخت ماکت را معرفی خواهیم نمود.

کاغذ سولفیت: این مدل از متریال برای ساخت ماکت هزینه کمتر و دسترسی بهتری برای طراحی خواهد داشت. از این مدل برای ماکت‌های اولیه با شماتک ابتدایی استفاده می‌شود.

مقوای گرم: متریال مقوای گرم شبیه به متریال کاغذ است که بیشتر برای حک برش لیزری به کار می‌رود. جزئیات و شماتیک پروژه با این متریال به خوبی قابل مشاهده است.

مقوای ماکت: مقوای ماکت دارای استحکام بالا و تحمل وزن مناسبی است و برای مدل‌های حجمی کاربرد بسیاری دارد. از این مواد برای برش لیزری انجام می‌شود زیرا برش تمیز و با دقتی دارد.

چوب ام دی اف: از ام دی اف برای تحمل وزن بالا برای ماکت سازی استفاده می‌شود. چوب ام دی اف با کاتر برش داده نخواهد شد و برای برش آن باید از برش لیزر استفاده نمود.

چوب بالسا: چوب بالسا یکی از مدل‌های مختلف چوب است که استحکام بسیار مناسبی دارد. برای نمایش بیشتر جزئیات در ماکت سازی از این چوب استفاده می‌شود زیرا جزئیات را به خوبی به نمایش می‌گذارد. این چوب نسبت به سایر متریال‌های ماکت سازی ظرافت بیشتری دارد که جذابیت ماکت را دو چندان می‌نماید.

ماکت فوم: ماکت فوم برای انجام ماکت پروژه‌های حجمی کاربرد دارد که برای ساخت و طراحی ماکت با مقیاس دقیق و درست استفاده می‌شود. اگر حجم ماکت بر اساس حجم و مقیاس پروژه بزرگ باشد باید از متریال و ماکت فوم استفاده نمود. هزینه کم و سرعت اجرای این مدل باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.

ماکت پلاستیک: ماکت پلاستیک هزینه ساخت کمی دارد و برای چاپ ایده بر روی ماکت بسیار کاربردی است. برای ساخت این نوع از ماکت باید از دستگاه چاپ سه بعدی استفاده کرد.

انواع مواد برای ماکت سازی

انواع مواد برای ماکت سازی بر اساس نوع ماکت تهیه و تولید می‌شود. در ادامه با برخی از مواد و لوازم برای ماکت سازی آشنا خواهید شد.

هیپرو

هیپرو یک نوع از مواد ماکت سازی است که با کاغذ و رنگ‌های متنوع ساخته می‌شود. هیپرو بر اساس مدل ساخت آن در سایزهای مختلف وجود دارد. اگر کاغذ هیپرو را مرطوب نمایید شما می‌توانید آن را به اشکال مختلف ایجاد کنید و از آن در ماکت سازی استفاده نمایید.

مقوای آغشته به پارافین

از مقوای آغشته به پارافین برای سطح‌های چوبی استفاده می‌گردد. اگر در ماکت سازی بخواهیم مقوا را روی سطح چوب قرار دهیم باید از مقوای آغشته به پارافین استفاده کنیم.

مقوای اسفنج

مقوای اسفنج در ماکت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ماکت سازی به آکوسیت اسفنجی معروف است.

مقوای مخصوص ماکت

این مقوا نسبت به سایر مقواهای ماکت سازی ضخیم‌تر است و هیچ گونه خاصیت آلاستیکی بودن را ندارد. رنگ‌های مختلفی از این مقوا برای ماکت سازی وجود دارد که بر اساس نیاز باید رنگ مورد نظر انتخاب شود.

مقوای نازک

این نوع از مقوا بسیار ظریف و زیبا است که در رنگ بندی متنوعی در بازار وجود دارد. استفاده از این مقوا برای ظریف کاری‌ها ماکت سازی است که محبوبیت زیادی در بین مهندسین دارد.

انواع چسب ماکت سازی

برای چسباندن مواد و متریال ماکت سازی باید از چسب مناسب استفاده نمود تا مواد به خوبی به یکدیگر بچسبند. باید دقت نمود که چسب یک مواد بسیار مهم و حساس برای ماکت سازی است که باید در انتخاب آن دقت شود.

چوب ماکت سازی

از متریال و مواد بسیار مهم برای ساخت یک ماکت استفاده از چوب مناسب است. باید دقت داشت که برای ساخت ماکت از چوب‌های مرغوب و نازک استفاده شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. به طور مثال چوب بالسا یک چوب بسیار مرغوب و مناسب برای ماکت سازی است که وزن سبکی نیز دارد.

مواد دیگر برای ساخت ماکت

از دیگر مواد برای ماکت سازی می‎‌توان به انواع کاتر از کاتر ساده، کاتر دایره، کاتر پلکسی، کاتر فارسی بر نام برد و دیگر مواد مانند تخته مهندسی، خط کش تی، گونیا و میز نقشه نیز از مواد لازم برای ساخت ماکت است.

جنس میز نقشه باید از جنس فلز باشد تا مقاومت مناسبی برای کار بر روی آن داشته باشد. همچنین انواع کاتر برای برش‌های مختلف و جنس‌های مختلف کاربرد دارد. به طور مثال از کاتر ساده برای برش‌های صاف استفاده می‌شود و همچنین کاتر دایره‌ای برای برش دایره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کاتر فارسی بر نیز برای برش به صورت ۹۰ درجه استفاده می‌شود که کاربرد بسیار زیادی در ماکت سازی دارد و نحوه برش آن باعث محبوبیت زیاد آن شده است.

در نهایت انواع مواد و لوازم برای ماکت سازی باید با شناخت کافی انتخاب شود تا بهترین عملکرد را برای طراحی یک ماکت حرفه‌‎ای داشته باشند.
اگر برای ماکت سازی از مواد مرغوبی استفاده شود کیفیت ماکت بسیار بالاتر خواهد رفت.

مواد یک ماکت از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده یک ماکت هستند که یک ماکت حرفه‌ای و باکیفیت برای نمایش جزئیات را تشکیل می‌دهند.

 سفارش ماکت در تهران

ساخت هر گونه ماکت نیازمند صبر، دقت و زمان است. مجموعه رسانه هنر آریا بیش از ۳۰ سال در زمینه ساخت انواع ماکت تجربه دارد. ما با تخصص خود سعی بر این داریم تا بهترین محصولات را به مشتریان خود ارائه نماییم.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفارش ماکت به صفحه ماکت‌ها مراجعه و نمونه کارهای ما را مشاهده کنید. جهت خرید ماکت، استعلام قیمت ساخت ماکت یا ثبت سفارش می‌توانید به صفحه ارتباط با ما مراجعه نمایید و از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره‌های موجود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید